نکات حائز اهمیت در طراحى ساختمان با ضوابط آتش نشانى

١– اگر ساختمان از ۵طبقه مسکونى بیشتر باشد مشمول ضوابط آتش نشانى می گردد.

٢- اگر ساختمانى، ۶ طبقه مسکونى و یا بیشتر داشته باشد و ارتفاع کف آخرین طبقه مسکونى از کف +_ ٠،٠٠ بیشتر از ٢٣ متر ارتفاع داشته باشد حتماً نیازمند تعبیه پله فرار بغیر از دستگاه پله اصلى ساختمان می باشد. (در صورتیکه ساختمان ۶ طبقه باشد و کف آخرین طبقه مسکونى دقیقاً ٢٣ متر باشد، نیاز به پله دوم نیست.)

٣- در صورت نیاز به پله فرار دو دستگاه پله باید حتماً از بالاترین طبقه تا آخرین طبقه دسترسى داشته باشند.

۴- فاصله دربهاى ورودى دو دستگاه پله از یکدیگر برابر است با نصف بزرگترین قطر بناى احداثى یا ٢٣ متر (هر کدام که بیشتر باشد) در شرایطى که فاصله از نصف قطر بیشتر ولى از ٢٣ متر کمتر باشد در مواردى با ارفاق تا حدود ٢١ متر هم پذیرفته شده است.
قابل توجه است که درب راه پله ها در کلیه طبقات به سمت داخل باکس پله و فقط در طبقه تخلیه خروج که معمولاً همکف می باشد رو به بیرون باکس پله باز می شوند.

۵- در شرایطى که ساختمان به لحاظ تردد جزو ساختمانهاى متوسط یا پر تردد قرار گیرد و پله فرار نداشته باشد حتماً تحت ضوابط ویژه اطفاء و اعلام حریق قرار میگیرد و نیازمند جانمایى و اجراى اسپرینکلر (افشانک) و دتکتور حرارتى و دود به غیر از جعبه آتش نشانى که در مشاعات هر طبقه تعبیه گردیده، می باشد.

نکات حائز اهمیت در طراحى ساختمان با ضوابط آتشنشانى

۶- خیلى مهم است که بدانید در صورت قرار گرفتن در شرایط بند ۵ شما حتماً نیازمند یک منبع ذخیره آب در موتورخانه ساختمان بوده که ظرفیت آن بسته به میزان تردد و مساحت بنا تعریف می گردد. این نکته بدلیل پیش بینى فضاى لازم در داخل موتورخانه بیان شود.

٧- براى جعبه آتش نشانى علاوه بر کپسول، نیاز به شلنگ بوده که به دو خط لوله ( تر و خشک) که تر از داخل منبع آب ساختمان و خشک از شیر انتظار قرار گرفته در نماى ساختمان یا دیوار حیاط رو به کوچه تغذیه می گردند.

٨- فاصله اسپرینکلرها (افشانک) از هم مینیمم ٢.٨٠ متر و ماکسیمم ۴ متر بوده و فاصله اسپرینکلرها از دیواره هاى فضا مینیمم یک متر و ماکسیمم ٢.٢٠ متر می باشد.

٩- در پارکینگها وجود یک اسپرینکلر رو سر جا پارک هر ماشین اجبارى میباشد. و رعایت موارد بند ٨ نیز الزامیست .

١٠- در محلهایى نظیر راهرو مشاعات طبقات که در تماس با چاله آسانسور میباشد بدلیل عدم ریزش آب افشانکها به داخل چاله آسانسور پس از فعال شدن، معمولاً از تعبیه اسپرینکلرها خوددارى می شود.