ساختمان هاى نیمه پیش ساخته با صفحات منفرد ساندویچى سقف و دیوار، شامل لایه میانى پلى استایرن و بتن پاششى

ساختمان های نیمه پیش ساخته با صفحات منفرد ساندویچی سقف و دیوار، شامل لایه میانی پلی استایرن و بتن پاششى، بنا به ملاحظات لرزه ا ى، انرژى، حریق و آکوستیک براى ساختمان هاى تا 2 طبقه مسکونى مجاز دانسته شده است. پانل های ساندویچی به صورت قطعات با عرض یک متر و طول سه متر در کارخانه تولید و در محل کارگاه، در موقعیت خود قرار داده مى شود و به یکدیگر متصل می شود. اجزاى پانلی شامل یک شبکه خرپایی فضایی متشکل از میل گردهای ساده به قطر کوچک، ورق پلى استایرن و لایه بتن پوشش است. ابتدا شبکه جوش شده لایه تحتانی به وسیله جوش نقطه اتوماتیک ساخته مى شود و سپس ورقه پلی استایرن آماده، به ابعاد و قطعات تعیین شده، بر روی آن قرار داده می شود. دستگاه، فولادهای مورب را از داخل ورقه پلی ا ستایرن عبور مى دهد و یک انتهای این فولادها را به شبکه لایه تحتانی جوش می کند. سپس شبکه جوش شده لایه فوقانی بر روی مجموعه قرار داده مى شود و به انتهای دیگر فولادهای مورب جوش می شود. ورق ساخته شده از ماده پلی ا ستایرن به ضخامت 4 الی 9 سانتی متر در بین دو شبکه جوش شده فولادی قرار می گیرد.
ورق پلی استایرن علاوه بر نقش قالب بندی وظیفه عایق حرارتی، برودتی و صوتی را به عهده دارد. در دو سمت ورق پلی ا ستایرن، بتن ریزدانه ا ی به اجرا » بتن پاششی «ضخامت 4 الی 7 سانتی متر با سیستم می شود. میل گردهای مورب شبکه خرپایی که از داخل ورق پلی ا ستایرن عبور داده شده است، دو شبکه فولادی را در جهت طولی پانل به یکدیگر متصل مى کند و تشکیل خرپا را می دهد. این پانل ها، با ضخامت های مختلف برای تحمل برش و خمش در سقف ها و برای تحمل بار محوری و برش عرضی در صفحه پانل، در دیوارها به کار برده می شوند. کلیه عملیات نصب پانل ها در یک ساختمان همانند اتصالات، تعبیه بازشوها، نصب تاسیسات مکانیکی، برقی و غیره قبل از بتن پاشی مجموعه، انجام می شود. در این سیستم می توان بازشوها را اعم از پنجره و یا در، بعد از نصب پانل ها و یا قبل از نصب تعبیه کرد که معمولاً در مورد پانل های دیواری این عمل بعد از نصب انجام می شود. یکی از خصوصیات این سیستم، انعطاف پذیری آن به هنگام اجرای تاسیسات مکانیکی و برقی است. پس از نصب پانل ها، عملیات اجرای تاسیسات در داخل ورق پلی استایرن انجام می شود. هم چنین پس از انجام بتن پاشی، باید سطح بتن پرداخت شود، که این عمل در دو مرحله به وسیله ماله تخته ای و ماله فلزی انجام می شود. مزایای ساختمان های ساندویچ پانل در سه بخش معماری، اقتصاد و سازه عبارتند از :انعطاف پذیری پانل های ساندویچی براى ایجاد اشکال مختلف در بازشوها و فضاهای داخلی ساختمان، ایجاد فضای مفید بیشتر به دلیل ضخامت کم آن، مقاومت در مقابل حرارت، برودت و صوت، کاهش جرم ساختمان، کیفیت بهتر اجراى اتصالات اعضای سازه ای، بازپخش بیشتر نیرو به دلیل پیوستگی بین کلیه دیوارهای ساختمان و سقف، مقاومت مناسب در برابر آتش سوزی، سبکی و سهولت نصب پانل ها و کاهش زمان اجرای پروژه و نیروی انسانی مورد نیاز، کاهش مصالح مصرفی در پروژه، امکان اجرای پروژه های انبوه سازی با این سیستم به دلیل مکانیزه بودن ساخت پانل ها، امکان ساخت سریع ساختمان های یک طبقه و امکان اسکان آسیب دیدگان ناشی از بلایای طبیعی با سرعت زیاد. هم چنین از نقاط ضعف این سیستم میتوان موارد زیر را برشمرد: ترد بودن فولادهای پیش کشیده، مشکل در رواداری های پانل دیواری به هنگام نصب و شاقول کردن، سختى کنترل ضخامت بتن پاشیده شده، عدم امکان ایجاد حفره در داخل بتن پاشیده شده داخل اتصال، عدم امکان ساخت بتن با مقاومت بالا، امکان ایجاد خوردگی در فولادهای شبکه پانل به دلیل نداشتن پوشش مناسب فولادها، عدم امکان دسترسی براى تعمیر و یا اصلاح مسیر تأسیساتی. این سیستم در زمینه هاى انرژى، حریق، آکوستیک و سازه، در مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، مورد ارزیابى قرار گرفته و کاربرد آن، در حیطه الزامات ارائه شده، مجاز است.

ضوابط و الزامات

1) حداکثر ارتفاع مجاز ساختمان7/20 متر از تراز پایه یا دو طبقه مسکونى است.
2) طرح سازه ا ى و لرزه ا ى این سیستم باید براساس آئین نامه هاى معتبر بین ا لمللى انجام گیرد.
3) امکان اجراى این نوع سیستم در همه انواع زمین ها و کلیه پهنه هاى لرزه خیزى ایران براساس آخرین ویرایش استاندارد 2800 ایران وجود دارد.
4) حداکثر دهانه باربر ثقلى 5 متر و حداکثر طول آزاد و ارتفاع خالص پانل هاى دیوارى به ترتیب 6 و 3 /20 متر است.
5) تمهیدات لازم در مورد بازشوها براساس آئین نامه 318-05 ACI و ویرایش هاى بعد از آن لحاظ شود.
6) رعایت مباحث مندرج در آئین نامه 05 318- ACI یا ویرایش هاى بعد از آن در اتصالات سازه اى و رعایت مشخصات بتن پاششى براساس ACI 506-R الزامى است.
7) منظم بودن ساختمان در ارتفاع الزامى است.
8) بار زنده قابل اعمال در محدوده 250- 400 کیلوگرم بر متر مربع است.
9) کنترل سازه در مقابل بارباد بر مبناى مقررات ملى ساختمان ایران مبحث ششم و با در نظر گرفتن سیستم مقاوم در مقابل بارجانبى ناشى از زلزله انجام شود.
10) مشخصات شبکه جوش باید براساس استاندارد ASTM باشد.
11) تمهیدات لازم در شرایط مختلف اقلیمى براى بتن مسلح مانند فولاد گالوانیزه و بتن مقاوم در محیط خورنده لحاظ شود.
12) حداقل تنش تسلیم فولادها 240 مگاپاسکال و حداقل قطر آن ها 3 میلى متر باشد.
13) عمل سختى زدایى در صورت استفاده از فولاد پس کشیده انجام شود.
14) پلى ا ستایرن منبسط شونده باید از نوع کندسوز یا سایر استانداردهاى معتبر ASTM مطابق با استاندارد بین ا لمللى باشد.
15) رعایت مباحث مربوط به انرژى، حریق و آکوستیک بر اساس مقررات ملى ساختمان الزامى است.
16) امکان اجراى نما از نوع تر و یا با رعایت تمهیدات خاص از نوع خشک وجود دارد.
17) کلیه مصالح و اجزاء در این سیستم اعم از معمارى، سازه ا ى و تأسیسات مکانیکى و برقى از حیث دوام، خوردگى، زیست محیطى، بهداشتى و غیره باید بر مبناى مقررات ملى ساختمان ایران و یا آئین نامه هاى ملى یا معتبر بین ا لمللى شناخته شده و مورد تأیید به کار گرفته شود، در غیر این صورت اخذ تأییدیه فنى در این خصوص از مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن الزامى است.