تیرچه پیش تنیده چیست؟

رایج ترین سیستم اجرای سقف در ایران سیستم سقف تیرچه و بلوک می باشد.با توجه به کافی نبودن تولید کنندگان استاندارد این نوع تیرچه و همچنین مشکلات بسیار زیاد تولید تیرچه های خرپایی و کرومیت از قبیل :

ضعف آرماتورهای اصلی به واسطه جوش ذوبی_کیفیت پایین بتن پاشنه تیرچه_نبود کاور بتنی مناسب میلگرد های اصلی و در نتیجه خوردگی میلگرد های اصلی _عدم امکان نظارت مهندسین ناظر بر تولید و…

به نظر میرسد تیرچه پیش تنیده مناسب ترین جایگزین برای دیگر تیرچه ها می باشد که با توجه به تکنولوژی بالای تولید تمامی این مشکلات ذکر شده را بر طرف کرده است.

تیرچه پیش تنیده چیست

تیرچه پیش تنیده از نظر کارایی و اجرا همانند تیرچه های معمولی است همراه با مزایای بسیار که در زیر به آن اشاره میشود:

  • کاهش قیمت خرید تیرچه
  • در صورت تبدیل تیرچه دوبل به تک و کاهش بار مرده
  • امکان تیرچه ریزی در جهت بلند و سبک شدن مقطع تیر و کاهش آویز آن
  • کاهش مقدار مصرف بتن در سقف به علت بتن اضافی جان تیرچه حدود یک متر مکعب در هر 120مترمربع سقف کاهش شمع بندی زیر سقف
  • عدم نیاز به اجرای میلگردهای فوقانی (که در تیرچه معمولی باید اجرا گردد)و تنها اجرای میلگردهای حرارتی
  • مقاوم در برابر ترک خوردگی به علت تنش فشاری موجود و در نتیجه عدم نفوذ پذیری رطوبت و در نهایت عمر طولانی تر سازه
  • تایید شده توسط سازمان استاندار و تحقیقات صنعتی ایران و دارای گواهی استاندارد
  • تایید شده توسط مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی
  • تایید شده توسط آیین نامه های داخلی (مبحث نهم مقررات ملی ساختمان نشریه 250الحاقیه آبا و نشریه 543و نشریه 82سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور) و (آیین نامه بتن آمریکا 318_ACI و PCI و…)

تیرچه پیش تنیده چیست

روش تولید تیرچه پیش تنیده

ابتدا میلگردهای فولادی پر مقاومت با دستگاههای کشش ساخت آلمان کشیده شده و در جای خود محکم می شوند.سپس بتن پر مقاومت و بدون اسلامپ توسط ماشین های بتن ریزی مخصوص روی میلگردها ریخته شده و به شدت ویبره می گردد. در ادامه با استفاده از سیستم گرمایشی تعبیه شده در زیر خطوط تولید بتن با استفاده از بخار آب و حرارت فراوری میشود.پس ازآن تیرچه ها در طول های مورد نیاز برش خورده و محصول جهت فروش انبار میگردد.این روش تولید سبب ایجاد نیروی فشاری در بتن قسمت تحتانی تیرچه می شود . نیروی فشاری مذکور با نیروی کششی ناشی از بارگذاری (در اثر خمش)متعادل می گردد.

تیرچه پیش تنیده چیست

آیا روش خاصی برای اجرای اسکلت با این تیرچه مورد نیاز است؟

خیرتیرچه پیش تنیده همانند تیرچه معمولی درجای خود در داخل تیر قرار گرفته (در اسکلت بتنی از هر طرف 15سانت داخل تیر و در اسکلت فلزی روی بال تیر) و سپس سقف بتن ریزی می شود.به علت زبر بودن سطح تیرچه ها (دستگاه تولید عمدا سطح تیرچه ها را زبر تولید میکند)تیرچه ها کاملا با بتن سقف درگیر شده و یکپارچه میگردد.

تیرچه پیش تنیده چیست

آیا برای اجرای تیرچه پیش تنیده نیازی به طرلحی و یا تغییر خاصی در نقشه ساختمان است؟

خیر در سازه هایی که براساس سقف تیرچه بلوک طراحی شده اند نیازی به تغیر در نقشه و یا طراحی نمی باشد.

چرا با وجود تمام این مزیت ها قیمت نسبت به تیرچه معمولی ارزان تر است؟

تکنولوژی بالا تولید انبوه و تمام اتوماتیک موجب سرشکن شدن هزینه تولید و کاهش آن می گردد.ضمن اینکه استفاده از فولاد پر مقاومت (چهار برابر مقاومت میلگرد aII)

وهمچنین پیش تنیده شدن بتن موجب افزایش شدید مقاومت کششی وبرشی بتن شده و لذا نیاز به استفاده از میلگردهای طولی قطور و همچنین آرماتور برشی (زیگزاگ)را منتفی می سازد.

آیا تیرچه پیش تنیده نیز مانند تیرچه معمولی تیپ های مختلفی دارد؟

بله بسته به دهانه و سربار تیپ تیرچه پیش تنیده تعیین می گردد.در تیرچه های معمولی قطر میلگردها بسته به دهانه و سربار تغیر میکند ولی در تیرچه پیش تنیده این تغییر در تعداد میلگردهای فولادی به کار رفته می باشد.

تاچه دهانه ای میتوان از این محصول استفاده کرد؟ تادهانه 12 متر

تیرچه پیش تنیده چیست