تشکیل سازمان نظام معماری مستقل از نظام مهندسی ساختمان

با توجه به بیانات معاون وزیر راه و شهرسازی :

سازمان نظام معماری مستقل از نظام مهندسی ساختمان تشکیل می گردد

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری از بررسی تشکیل سازمان نظام معماری، مستقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان در دولت خبر داد.
محمدسعید ایزدی گفت: یکی از موضوعاتی که همواره در اعتلای معماری هم بعنوان پیشنهاد اعضا مطرح گردیده و هم در دستورالعمل تشکیل کمیته مطرح بوده، نهادسازی در عرصه معماری است که موضوع گفتگوی دوازدهمین نشست کمیته اعتلای معماری هم در هفته گذشته بود.

وی با تاکید بر این مطلب که متاسفانه جامعه معماری از فقدان یک نهاد در برگیرنده همه اعضای معمار رنج می‌ برد، ادامه داد: پیشنهادهایی در این عرصه عنوان شده؛ از تشکیل نظام معماری مستقل از نظام مهندسی تا تشکیل یک صنف و یا جامعه معماری که همه آن ها در نشست دوازدهم به بحث و بررسی گذاشته شد. تجربه‌هایی نیز در این عرصه اتفاق افتاده بود هم چون جامعه مهندسان معمار ایران که حدود دوازده سال پیش شکل گرفت ولی متاسفانه با مشکلات حقوقی نتوانست ادامه فعالیت بدهد و این موضوع از دیگر محورهای گفتگوی جلسه با معماران بود.

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با یادآوری این که:

در این نشست، همه گزینه‌ ها بطور مشروح مورد بحث قرار گرفت، تصریح کرد: حتی پیشنهاد تشکیل یک اتحادیه معماری که بتواند خود را به اتحادیه معماران دنیا ملحق کند در نشست طرح موضوع شد.

ایزدی گفت: قرار بر این شد تا ما به تفکیک در وهله اول، راجع به پیشنهادی که حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی برای تشکیل نظام معماری ارائه داده، در نشست آتی بحث کنیم و اگر این پیشنهاد را بعنوان قدم اول در ایجاد یک نهاد تخصصی در حوزه معماری بپذیریم آن را نهایی کنیم.

به گفته ایزدی، قدم بعدی، بررسی پیشنهادهای ارایه گردیده مبنی بر شکل گیری اتحادیه معماری است که فراگیرتر خواهد بود در دستور کار قرار می ‌گیرد.
ایزدی تصریح کرد: بنابراین نشست آتی را متمرکز می ‌کنیم روی پیشنهاد نخست در قالب نظام معماری که در دستور کار و بررسی دولت است.

 

منبع : خبرگزاری مهر