پانل‌های دیواری مسلح ساخته شده با بتن سبک گازی AAC

بتن هوادار اتوکلاو (بتن گازی یاAAC) از انواع بتن سبک متخلخل است که عمدتاً از مواد باپایه سیلیس سیمان،آهک ساخته می‌شود.
از آنجا که بتن سبک وزن کم و مقاومت قابل قبولی دارد ،می‌توان از آن در اجزا وعناصر غیر سازه ای ساختمان بهره لازم را برد .از عمده‌ترین کاربرد های این نوع بتن ،تولید بلوک‌های دیواری برای استفاده در ساختمان‌های کوتاه مرتبه و یا ساخت دیوارهای جداکننده در ساختمان‌های معمولی می‌باشد. با این حال و با توجه به مسائل و مشکلا ت موجود در ملات کاری و چیدن دیوارها،از جمله وجود خطاهای حین اجرا،نیاز به نیروی انسانی و زمان زیاد،توجه تولید کنندگان این بتن به تولید پانل‌های دیواری معطوف گردید تاضمن کاهش مدت اجرای دیوارها جداکننده،از کمترین نیروی انسانی استفاده شود و خطاهای حین اجرا به حداقل برسد .
پانل‌های ساخته شده از بتن سبک گازی به منظور مقاومت در برابر حداقل بارهای وارد بر آن‌ها ،ناشی از نیروی وزن دیوار،بار باد برای دیوارهای خارجی و سایر نیروهای احتمالی موجود ،به صورت مسلح تولید و در اختیار استفاده کنندگان قرار می‌گیرد .میزان این تسلیح و محاسبات مربوطه بر اساس استانداردها وآیین نامه های معتبر مربوطه صورت می‌گیرد .از مزایای این پانل‌ها می‌توان به مقاومت مناسب آن در مقابل آتش،عملکرد حرارتی مطلوب،عدم نیاز به عایق‌های حرارتی مجزا ،کاهش انتقال صوت،افزایش سرعت ساخت،کاهش در مصرف مصالح مورد نیاز برای نما،کاهش در جرم ساختمان و سهولت نصب و اجرا نام برد .در صورت عدم رعایت الزامات فنی درتولید و نصب این بتن مشکلات بهره برداری از قبیل ترک‌های ناشی از جمع شدگی و انبساط و انقباض حرارتی ایجاد می‌گردد .پانل‌های ساخته شده از بتن سبک گازی در زمینه‌های انرژی،حریق،آکوستیک و سازه و زلزه در این مرکز مورد بررسی قرار گرفته است و استفاده از آن در حیطه الزامات تدوین شده مجاز می‌باشد .

الزامات پانل‌های دیواری مسلح ساخته شده از بتن سبک گازیAAC

1.کاربرد این نوع پانل‌های ساخته شده با بتن سبک گازی در دیواره های غیر باربر داخلی و خارجی مجاز می‌باشد .
2.پانل‌های ساخته شده با بتن AACباید دارای حداقل مقاومتMpa4 و میانگین مقاومت5Mpa باشند .(رده4AAC- طبق استاندارد ملی ایران به شماره 8593)
3.الزامات استاندارد1452ASTMC یا 1262 EN باید در ساخت پانل‌هایAAC رعایت شود .
4.وزن مخصوص بتن سبک گازی در دامنه 350 تا850 کیلوگرم بر متر مکعب می‌باشد .
5.اتصال این پانل‌ها به یکدیگر و به عناصر سازه ای باید به گونه ای باشد که ضمن پایداری دیوارهای حاصل در برابر بارهای خارج از صفحه در رفتار لرزه ای سازه مشارکت نداشته باشند .
6.رعایت حداقل‌های طراحی،نحوه تسلیح ومحاسبات طراحی این پانل‌ها باید بر اساس آیین نامه های معتبر بین المللی مربوطه از جملهACI523 و ACI318می‌باشد .
7. رعایت مبحث سوم مقررات ملی سختمان درخصوص حفاظت ساختمان‌ها در مقابل حریق و همچنین الزامات نشریه شماره 444 مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن مربوط به مقاومت جداره‌ها در مقابل حریق با درنظر گرفتن ابعاد ساختمان ،کاربری و وظیفه عملکردی اجزای ساختمانی الزامی است .
8. صدابندی هوا برد جداکننده های بین واحد های مستقل و پوسته خارجی ساختمان و صدابندی سقف بین طبقات می‌بایست طبق مبحث هجدهم مقررات ملی ساختمان تأمین شود .
9.رعایت الزامات مبحث 19 ساختمان در جهت صرفه جویی در مصرف انرژی برای دیوار خارجی الزامیست همچنین ضخامت پانل‌ها باید پاسخگوی الزامات مندرج در مبحث 19 مقررات ملی ایران از نظر صرفه جویی در مصرف انرژی باشد .در صورتی که این پانل‌ها در زمینه حرارت به روش تجویزی طراحی می‌شوند ،لازم است ضخامت آن‌ها در رده های 1،2،3 به ابعاد 48،36،26 افزایش یابد .در صورت استفاده از روش کارکردی و با ارائه مدارک و مستندات فنی ،این اعداد می‌توانند تقلیل یابند.
10.ضخامت پانل‌ها باید الزامات مندرج در مبحث 18 مقررات ملی ساختمان را به منظور صدابندی جداره های داخلی و خارجی تأمین نماید .به این منظور لازم است برای جداگر های داخلی از پانل‌های با حداقل ضخامت 10 سانتی متر دو طرف اندود و برای دیوارهای خارجی ،از پانل‌های با حداقل ضخامت 20 سانتی متر دو طرف اندود و برای دیوارهای بین دو واحد مسکونی مستقل ،از پانل‌های با حداقل ضخامت 25 سانتی متر دو طرف اندود استفاده شود .
11.بدیهی است ضخامت پانل ، براساس حداقل ضخامتی که ضوابط مندرج در بندهای الزامات را برآورده ساخته است تعیین می‌شود .
12.تأمین الزامات مربوط به نفوذ پذیری ،دوام،تر و خشک کردن متوالی،سیکل‌های ذوب شدگی و یخ زدگی و … برای دیوارهای خارجی الزامی است .
13.تأمین تمهیدات لازم جهت اجرای اندود های تر و خشک از حیث مقاومت و دوام الزامی است .
14.ویژگی‌های فنی و مکانیکی چسب یا ملات به کار برده شده برای اتصال پانل‌ها به یکدیگر و به سازه باید منطبق بر استاندارد…و سازگار با بتن باشد .
15.رعایت تمهیدات لازم جهت محدود نمودن جمع شدگی و تغییر شکل‌های ناشی از انبساط و انقباض حرارتی ،در حد مجاز مطابق آیین نامه های مربوطه ،الزامی است .
16.محافظت میلگردهای موجود در قطعات مسلح در برابر خوردگی باید تأمین شود .در این راستا می‌توان از میلگردهای دارای پوشش محافظ استفاده کرد .
17.رعایت استاندارد های مربوط به الزامات زیست محیطی و بهداشتی الزامی است .
18. اخذ گواهی نامه فنی برای محصول تولیدی ،پس از راه اندازی خط تولید کارخانه ،از مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن الزامی است .